martes, 20 de mayo de 2008

AMOR A STEWART

Just get up off the ground, that's all I ask. Get up there with that lady that's up on top of this Capitol dome, that lady that stands for liberty. Take a look at this country through her eyes if you really want to see something. And you won't just see scenery; you'll see the whole parade of what Man's carved out for himself, after centuries of fighting. Fighting for something better than just jungle law, fighting so's he can stand on his own two feet, free and decent, like he was created, no matter what his race, color, or creed. That's what you'd see. There's no place out there for graft, or greed, or lies, or compromise with human liberties. And, uh, if that's what the grownups have done with this world that was given to them, then we'd better get those boys' camps started fast and see what the kids can do. And it's not too late, because this country is bigger than the Taylors, or you, or me, or anything else. Great principles don't get lost once they come to light. They're right here; you just have to see them again!

1 comentario:

alberto dijo...

Gran película sin duda. Además es curioso intentar verla con ojos actuales, y quizás más con los míos, tan desencantados con la política. Una vez en una discusión sobre esta peli me comentaban las inmensas diferencias entre los 30 y los días actuales, 'Smith -argumentaban- es demasiado iluso y la peli, en esencia, un anacronismo.' Suena evidente dada la edad de la peli ya que en esos días América no estaba en sus mejores momentos, pero la idea estaba razonada. Supongo que para mí la magia de la peli está en la fortaleza del tipo y sus principios en una sociedad que, sinceramente, no ha cambiado tanto (no reveleré más detalles).
Stewart era un genio pero también lo era Frank Capra, el director. Quizás no tan afamado como otros "antiguos" pero no por eso peor. Un artista con una sensiblidad exquisita, capaz de criticar en una época en la que la censura no veía bien eso de criticar. Creador de clásicos como éste, creador de géneros, temas e ideas que aún hoy le copian y repiten. Una referencia, vamos.